Ang. Folkhemmets förfall (del 1)

Det sprider sig som en feber genom vårt trubbiga land, alla pratar om honom och alla har sett honom. Jag talar givetvis om Markus Krunegård. Hans popularitet är så massiv att vart man än vänder sig så pågår en diskussion om hur begåvad han är eller om hur bra hans skiva var. Men hur kom det sig att Laaksos frontman helt plötsligt var på varje ung flickas och pojkes läppar? Ty enligt min åsikt har det inte gjorts någon omfattande reklam. Man brukar säga att bra saker gör reklam för sig själva och det är lättförståeligt i sig men det är nu mitt verkliga brydderi dyker upp – hur förklarar man då det obestridliga faktum att Markus Krunegård inte är bra? För att försöka få någon klarhet i problemet har jag kontaktat ett antal personer som jag tror kan ge oss lekmän en bättre insyn i detta nutida mysterie.

Berno Killing, 45, VD på Skivbolaget Berno Music i Göteborg
-Markus har helt klart flytet! Det är tungt och går hem i stugorna! Jag skulle ha tagit chansen när Markus kom krypande och bad mig ge ut hans platta men ibland gör man rätt, ibland gör man fel, det lever jag med! (Avbrott för rökhostattack) Men jag gillar Mackan alltså, han är en skön kis och man får väl hoppas att gamla tjänster koms ihåg såhär i framgångens tider. Framförallt tror jag att Markus har en plats att fylla nu när Håkan Hellström har börjat hålla tonen, man hör ju att han fejkar bristfällig sångförmåga! Markus is the real thing!

Efva Albertsson, 47, Professor på Historiska institutionen vid Lunds Universitet

-Markus Krunegård hade redan banat mark för sin solodebut genom sitt tidigare projekt Laakso, där han sjöng mer finstämd musik med en klarare röst på engelska. Han hade alltså något att falla tillbaka på om det nya, svenska projektet inte skulle bli lyckat. Men utan att gå närmare in på detaljer så vill jag säga vi lever i en tid just nu där alla på ett sätt vill gå vidare men samtidigt vill de att inget ska förändras. Där satte Markus Krunegård verkligen huvudet på spiken, för att uttrycka det folkligt, han var redan ett välkänt namn och han sjunger musik som redan har gjorts! Hans popularitet kan alltså förklaras med att musikern i fråga helt enkelt inte utgör något hot men samtidigt är en frisk fläkt i den svenska pop- och rockscenen.

Pelle Englund, 19, startade YouTube
-Alltså, jag tror att man kan tacka internet för Markus Krunegårds popularitet. Förutom att man kan lyssna på hans musik på youtube och myspace så länkar bloggar ofta till youtube så även om man inte aktivt letar efter en viss video så kan man passivt stöta på den ändå. Det tror jag är ett vinnande koncept! Jag såg själv Markus Krunegård på Emmaboda och jag kan intyga att hans popularitet verkligen är massiv, jag kunde knappt se något! Fast jag var väl rätt full också antar jag...

Här orkar jag inte längre lyssna på Berno, Efva eller Pelle. De tråkar ut mig och jag kommer på mig själv med att fantisera om ulliga lamm och fjärilar istället för att lyssna. Jag kopplar ur lögndetektorn och plockar upp mina undersökningsföremål som mestadels ligger på golvet för att påbörja min promenad hemmåt. Jag vänder mig om i dörren och stirrar på dem med avsmak och frågar hur de kan sitta och försvara någon som så uppenbart är något av det värsta som hänt Sverige på 2000-talet. Som förväntat är de svarslösa. Jag promenerar hem i den sena sommarstormen och tänker att jag har blivit lite klokare men att jag fortfarande inte har fått klarhet i mannen, myten, mysteriet som är Markus Krunegård. Må sökandet fortsätta, the truth is out there.
/BIG LIZZY IN SUNSHINE LAND

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0